Jak utrzymać dobrą kondycję psychiczną i fizyczną? 5 sprawdzonych rad

Osoby, które myślą o tym, jak zachować dobrą formę i zgrabną sylwetkę, powinny odetchnąć z ulgą, dzięki kilku prostym radom zadanie to okaże się bowiem z pewnością łatwiejsze do zrealizowania niż miało to miejsce kiedykolwiek wcześniej.

jak być w formieW pierwszej kolejności warto uświadomić sobie, że przekonanie o cudownym wpływie cukru na nasz organizm jest mylne, a tym samym jest nam w stanie przynieść zdecydowanie więcej strat niż korzyści. Już od dawna wiemy o tym, że cukier wcale nie krzepi, a przerwy kawowe w otoczeniu herbatników i ciastek nie wnoszą niemal nic poza chwilową przyjemnością. Przyrost energii jest dość gwałtowny, nie mniej gwałtowny jest jednak również jej spadek. Co gorsza, dochodzi do niego często już po kilkunastu minutach. Cukier wcale nie służy naszemu zdrowiu, gdy więc dopada nas głód, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest sięganie po słodycze, a nie po owoce. Nie warto sięgać też po słodzone napoje gazowane nawet, jeśli lubimy ich smak. Tu znacznie lepszym rozwiązaniem wydaje się zielona herbata oraz niegazowana woda mineralna, efekt jest przy tym piorunujący.

Po drugie, są rzeczy, na których oszczędzać po prostu nie wolno, a jedną z nich okazuje się być sen. W przypadku osób dorosłych spać należy przez sześć do ośmiu godzin, a odstępstwa od tej zasady nie przynoszą niczego dobrego. Brak dostatecznej ilości snu sprawia, że łatwiej się irytujemy, a koncentracja na jednym zadaniu przychodzi nam z większą niż dotychczas trudnością. Bez względu więc na to, jaki cel sobie stawiamy, jednego możemy być pewni – jeśli uważamy, że przybliżymy się do jego osiągnięcia tylko dlatego, że zarwiemy noc – jesteśmy w błędzie.

jak utrzymać kondycjęPo trzecie, powinniśmy zawsze pamiętać o tym, jak ważna jest aktywność fizyczna. Oczywiście, nie oznacza to wcale, że natychmiast musimy wybrać sobie jakąś dyscyplinę sportu i zacząć uprawiać ją wyczynowo. Nie ma takiej potrzeby, często bowiem nawet kilkunastominutowy spacer staje się wytchnieniem dla organizmu, które jest mu tak bardzo potrzebne.

Po czwarte, choć nie wypada oszczędzać na ruchu, z całą pewnością wypada zastanowić się nad tym, czy nie pijemy zbyt wiele kawy. Nadmiar kawy jest niekorzystny dla zdrowia już choćby dlatego, że zaburza rytm snu, nie bez znaczenia jest zaś i to, że zwiększa rozdrażnienie i irytację. I choć kawa sprawia, że zużywamy mniej czasu na sen, można dyskutować, czy zaoszczędzone godziny jesteśmy w stanie wykorzystać rzeczywiście efektywnie

Po piąte, raz na jakiś czas zatrzymajmy się i zwolnijmy tempo, jeśli bowiem zyskamy dystans do siebie i naszych problemów, nasze spojrzenie tylko na tym zyska. Nie ma przecież takiego problemu, z którym nie można się uporać!

8 lipca 2015

Natalia Sochacka

absolwentka AWF, instruktor fitness, nauczycielka wychowania fizycznego